برنامه ریزی درسی استادبانکمشاوره تحصیلی

نحوه مطالعه در دوران طلایی نوروز

ملیحه فراهانی نویسنده
2185 0
28 اسفند 1401

نحوه مطالعه در دوران طلایی نوروز از مسئله های مهم داوطلبان کنکوری است. مطالعه در نوروز یک فرصت طلایی و بی‌نظیر برای دانش آموزان است. در ایام نوروز می‌توانید از دیگران پیشی بگیرید به شرط اینکه با برنامه‌ریزی درست و با تلاش بالا به جلو حرکت کنید. مطالعه در نوروز از استرس شما می‌کاهد. زیرا در این ایام  مدارس تعطیل است و وقت آزاد بیشتری دارید.

دوران طلایی نوروز و اهمیت آن

در ابتدای این بخش به فلسفه مهم بودن این دوران می‌پردازیم: وقتی به نوروز نزدیک می‌شوید نگران زمان از دست رفته نباشید. مطمئن باشید که هنوز زمان زیادی در اختیار دارید. حتی دانش‌آموزان با سطح پایین با تلاش و پشتکار توانستند به نتیجه دلخواه خود برسند. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد برنامه‌ریزی درسی و داشتن مطالعه مفید و زمانبندی شده به مقاله آموزش برنامه ریزی درسی مراجعه کنید.

نیم سال دوم از نیم سال اول به چند دلیل مهم‌تر است:

  • نزدیک شدن به کنکور
  • وجود دوران طلایی کنکور در نیم سال دوم
  • خستگی فکری و استرس ناشی از نزدیکی به کنکور
  • شروع تست‌زنی و آزمون خود به طور جدی
  • اهمیت زیاد مرور مطالب

توجه داشته باشید که با مدیریت زمان خود، می‌توانید در این دوره به بهترین نتایج برسید. به شرط اینکه از دید و بازدیدهای غیرضروری، سفرها و گردش و تماشای تلویزیون و …. صرف نظر کنید.

برنامه‌ریزی و نحوه مطالعه در دوران طلایی نوروز

تعطیلات نوروز بین 14 تا 16 روز است. با تعطیلی مدارس و آموزشگاه‌ها یک فرصت طلایی برای داوطلبان کنکوری به وجود می‌آید. داوطلبان سال‌های گذشته از این دوره به عنوان یک فرصت طلایی یاد می‌کنند. افرادی که از این دوره به نحو احسن استفاده کردند، به نتایج خوبی دست پیدا کردند. پس در ایام عید اول مطالعه و درس سپس استراحت!

  • تعطیلات عید زمانی برای دوره درس‌های پایه و پیش یک می‌باشد.
  • اولویت را در مرور جزوه‌ها و کتاب درسی و خلاصه‌های خود در نظر بگیرید.
  • تست‌زنی از کارهای بسیار مهم در ایام عید است.
  • از کتاب‌های جدید برای تست زدن استفاده کنید.
  • از کمک مشاوره تحصیلی در ایام نوروز غافل نشوید.

نکته: در ایام عید به طور مداوم تست بزنید و فنون تست‌زنی را یاد بگیرید.

برای مطالعه در دوران نوروز باید دروس را طبقه بندی کنید:

  1. دروسی که تسلط بالایی روی آن دارید.
    برای این دسته فقط به سراغ خلاصه ها و درسنامه ها بروید. سپس تست زنی این مطالب را شروع کنید.
  2. دروسی که تسلط متوسطی روی آن دارید.
    برای این دسته شما باید تمرکز بیشتری روی مطالب داشته باشید.
    از کتاب ها و جزوه های خود برای خواندن این مطالب استفاده کنید. سعی کنید در این مباحث خود را به تسلط بالا برسانید.
    سپس شروع به تست زنی کنید.
  3. دروسی که تسلط پایینی روی آن دارید.
    برای دسته سوم شما باید مباحثی را انتخاب کنید که فکر می کنید در دوران نوروز می‌توانید روی آنها مسلط شوید.
    نحوه مطالعه در دوران طلایی نوروز

چند ترفند برای بهتر درس خواندن در تعطیلات نوروز

برای خواندن در تعطیلات درس، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. برنامه‌ریزی درسی: قبل از شروع تعطیلات نوروز، برنامه‌ریزی کنید و زمان خود را برای مطالعه در نظر بگیرید. این کار به شما کمک می‌کند تا زمان خود را بهینه استفاده کنید و به مطالعه بپردازید.
  2. انتخاب محیط مناسب: برای مطالعه، محیط مناسب و آرام را انتخاب کنید. محیطی که شما را به خواندن و تمرکز کردن بر روی مطالب تشویق می‌کند.
  3.  تعیین اهداف: قبل از شروع به خواندن، اهداف خود را تعیین کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از زمان خود بکنید و به مطالب مورد نظر خود بپردازید.
  4.  تمرین: برای بهبود مهارت خواندن و یادگیری، تمرین کنید. هرچه بیشتر تمرین کنید، مهارت خواندن و یادگیری شما بهتر خواهد شد.
  5.  تعامل با دیگران: برای بهبود یادگیری، با دیگران در مورد مطالب صحبت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا مطالب را بهتر فهمیده و درک کنید.

معلم خصوصی داشتن در ایام نوروز

معلم خصوصی در تعطیلات نوروز می‌تواند به شما کمک کند تا درس‌هایی که با آنها مشکل داشتید را مرور کنید. او می‌تواند به شما راهنمایی کند که چگونه بهترین روش برای یادگیری هر درس را انتخاب کنید و به شما تمرینات و پاسخنامه‌هایی بدهد تا بتوانید خودتان را برای کنکور آماده کنید. همچنین، معلم خصوصی می‌تواند به شما راهنمایی کند که چگونه بهترین استفاده را از منابع آموزشی خود بکنید و به شما نکات و ترفندهایی بدهد که به شما در یادگیری کمک می‌کند. با کمک خدمات معلم خصوصی استادبانک می‌توانید با بهترین اساتید کنکور آشنا شوید و در ایام نوروز به بهترین شکل درس بخوانید.

مدیریت زمان در نوروز

برای مدیریت زمان برای درس خواندن در در تعطیلات برای خواندن درس‌ها، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1- برنامه‌ریزی: برنامه‌ریزی برای خواندن درس‌ها و تمرینات به شما کمک می‌کند تا زمان خود را بهینه استفاده کنید. یک برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند شامل زمان‌بندی مطالعه، تمرینات و استراحت باشد.

2- تعیین اولویت: برای خواندن درس‌ها و تمرینات، اولویت‌های خود را تعیین کنید. درس‌هایی که برای شما مهمتر هستند را در اولویت قرار دهید و به آن‌ها بیشتر از سایر درس‌ها تمرکز کنید.

3- تعیین زمان مطالعه: تعیین زمان مطالعه منظم به شما کمک می‌کند تا بهترین استفاده را از زمان خود بکنید. بسته به نیاز خود، می‌توانید زمان مطالعه خود را تعیین کنید.

4- استفاده از منابع آموزشی: برای یادگیری بهتر، از منابع آموزشی مختلفی مانند کتاب‌ها، ویدئوها و منابع آنلاین استفاده کنید. این منابع به شما کمک می‌کنند تا بهترین روش برای یادگیری هر درس را پیدا کنید.

5- تنظیم اهداف: تنظیم اهداف و مدیریت زمان برای یادگیری درس‌ها به شما کمک می‌کند تا به طور موثرتر و با انگیزه بیشتری به درس‌های خود بپردازید

آشنایی با مهارت‌های تست زدن در تعطیلات

یکی از بهترین کارهایی که در تعطیلات نوروز می‌توانید انجام دهید این است که فنون تست‌زنی را یاد بگیرید. به عنوان مثال تست زدن با دو خودکار یکی از تکنیک‌های تست زدن در کنکور است. در تعطیلات نوروز فرصت خوبی دارید که با این تکنیک‌ها آشنا شوید. همچنین می‌توانید این مهارت‌های مرتبط با تست زدن را هم یاد بگیرید:

  • تکنیک ضربدر منها
  • تکنیک تست زمان‌دار
  • تکنیک حذف گزینه
  • تیپ‌بندی کردن سوالات

بنابراین در تعطیلات نوروز زمان آن است که خودتان را از نظر مهارت‌های حل تست بیازمایید.

یادداشت برداری و مرور در ایام نوروز

یکی از سوالات مهم داوطلبان کنکور این است چگونه یادداشت برداری و خلاصه نویسی کنیم؟ برای یادداشت‌برداری و خلاصه‌نویسی در حین درس خواندن، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1- تمرکز بر نکات اصلی: در حین درس خواندن، تمرکز خود را بر نکات اصلی و مهم درس بگذارید. سعی کنید جزئیات کمتر را یادداشت نکنید و فقط به نکات مهم تمرکز کنید.

2- استفاده از کلمات کلیدی: برای خلاصه نویسی، از کلمات کلیدی استفاده کنید. این کلمات می‌توانند به شما کمک کنند تا به سرعت به یادداشت‌های خود دسترسی پیدا کنید و مطالعه را بهبود بخشید.

3- استفاده از جدول و نمودار: برای خلاصه نویسی، می‌توانید از جدول و نمودار استفاده کنید. این روش به شما کمک می‌کند تا اطلاعات را به صورت منظم و سازمان‌یافته دریافت کنید.

4- استفاده از رنگ‌ها: برای تمیزتر و سازمان‌یافته تر نوشتن، می‌توانید از رنگ‌ها استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید رنگ‌های مختلف را برای نکات مهم، تعاریف و مثال‌ها استفاده کنید.

5- بازبینی و به‌روزرسانی: پس از خلاصه نویسی، به یادداشت‌های خود برای تأکید بر نکات مهم و به‌روزرسانی آن‌ها نگاه کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید که همه نکات مهم را یادداشت کرده‌اید و آمادگی خود را برای آزمون‌های آینده بهبود بخشید.

نکات طلایی برای نحوه مطالعه در دوران طلایی نوروز

  1. برنامه‌ریزی روزانه برای خود تنظیم کنید و هر روز برنامه خود را کامل اجرا کنید.
  2. نکات جدیدی که در مطالعه خود پیدا می‌کنید را در دفترچه‌ای یادداشت کنید.
  3. درس‌های عمومی را فراموش نکنید. از کتاب‌های تست دروس عمومی استفاده کنید.
  4. هرگز از برنامه‌ریزی خود صرف نظر نکنید و آن را به خوبی اجرا کنید.
  5. از رفتن به مسافرت و دید و بازدیدهای غیرضروری صرف نظر کنید.
  6. در روزهای پایانی تعطیلات تمام درس‌هایی که مطالعه کرده‌اید را مرور کنید.
  7. اگر در درسی مسلط نیستید، وقت بیشتری در ایام عید به آن اختصاص دهید.
  8. از فلش کارت‌ها برای مرور استفاده کنید. به خصوصی مواقعی که نمیتوانید با خودتان کتاب بردارید.
  9. از خوردن تنقلات زیاد خودداری کنید. سلامتی شما در این دوره بسیار مهم است.

مطالعه در ایام نوروز از زبان رتبه ی 3 کنکور

پوریا یاراحمدی رتبه 3 کنکور رشته تجربی در مورد ایام عید می‌گوید: برای مطالعه درس ها در عید باید به چند نکته توجه کنید.

  1. اول و مهم‌تر از همه پیشنهاد می‌کنم از بی برنامگی دوری کنید.
  2. راجع به عید تفکر عجیب و غریب نداشته باشید و کارهای خارج از برنامه و عجیب انجام ندهید.
  3. مسافرت و دید و بازدید را کنار بگذارید و فقط 2روز به طور کامل استراحت کنید.
  4. درس‌هایی که در نیم سال اول مطالعه کرده‌اید را به ترتیب اولویت مرور کنید.
  5. اگر نتوانستید همه مطالب را مرور کنید نگران نباشید، اما همه تلاشتان را بکنید.ان شاالله که همگی سال خوبی داشته باشید 

استادبانک در تعطیلات نوروز همراه شماست

همانطور که گفتیم یکی از بهترین روش‌ها برای درس خواندن در تعطیلات نوروز، کمک گرفتن از معلم‌ خصوصی است. یک معلم خصوصی می‌تواند کل تعطیلات در کنار شما باشد و همراهی‌تان کند. همچنین می‌تواند برای‌تان برنامه‌ریزی کند تا بهتر و هوشمندانه‌تر درس بخوانید.

برای این منظور می‌توانید از پلتفرم تدریس خصوصی استادبانک کمک بخواهید. با ورود به صفحه اساتید تدریس خصوصی استادبانک و مشاهده پروفایل آن‌ها، به راحتی توانسته استاد مورد نظر خود را با قیمت مناسب پیدا کنید.

اگر هم در زمینه ثبت درخواست معلم خصوصی نیز به راهنمایی و مشاوره داشته، با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۵۳۴۳ تماس گرفته و تمام اطلاعات لازم را در این خصوص از تیم پشتیبانی این مجموعه دریافت نمایید، تا در نهایت به نتیجه دلخواه خود در  کنکور برسید.

بهترین روش درس خواندن در ایام نوروز چیست؟

مهم‌ترین نکته در ایام عید، تکرار و تمرین مطالبی است که از قبل خوانده‌اید. برای دوره روش‌های بسیار زیادی وجود دارد. می‌توانید یادداشت‌های خود را دوباره مرور کنید

بهترین زمان برنامه ریزی مطالعه کنکور در نوروز چه زمانی است؟

متاسفانه بسیاری از داوطلبان با نحوه‌ی برنامه ریزی آشنا نیستند و حتی زمان مناسبی را برای برنامه ریزی انتخاب نمی‌کنند. بهترین زمان برای شروع برنامه ریزی نوروز چند روز پیش از شروع تعطیلات است.